پرش به مطلب اصلی

گزارش‌گیری و داشبوردهای حرفه‌ای

گزارش‌گیری حرفه‌ای در داشبورد فلکس

همانطور که می‌دانید داشبورد فلکس با چندین ویجت نموداری و آماری می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در زمان کوتاه به شما منتقل کند. حال ممکن است قصد داشته باشید چند ویجت یادداشت کنار یکدیگر استفاده کنید. کافی است آن‌ها را به داشبورد خود اضافه کرده و عنوان آن‌ها را ویرایش کنید. همچنین در صورتی که قصد دارید مثلاً قیف فروش یا نحوه آشنایی گروه‌های مختلف اشخاص یا محصولات مختلف را ببینید، می‌توانید چند نمودار به داشبورد اضافه کرده و علاوه بر ویرایش عنوان آن‌ها، فیلترهای اختصاصی روی آن‌ها تنظیم کنید.

استفاده از چندین داشبورد برای اهداف مختلف

در فلکس می‌توانید چند داشبورد مجزا ایجاد کنید؛ مثلاً یکی برای گزارش‌های مالی، یکی برای عملیات فروش و یکی دیگر برای تیم منابع انسانی. این تفکیک باعث می‌شود تمرکز بالا رفته و اطلاعات مرتبط بدون پراکندگی در دسترس باشد. برای هر داشبورد می‌توانید ویجت‌های اختصاصی تعریف کنید.

فیلترهای هوشمند روی ویجت‌ها

در هر ویجت امکان تعریف فیلترهای خاص وجود دارد؛ مثلاً می‌توانید ویجتی بسازید که فقط «مشتریان شهر اصفهان» یا «هزینه‌های فصل گذشته» را نشان دهد. استفاده از این فیلترها باعث می‌شود از اطلاعات حجیم، خروجی هدفمند دریافت کنید و تصمیم‌گیری سریع‌تری داشته باشید.

شخصی‌سازی عنوان ویجت‌ها

تغییر عنوان ویجت‌ها نه تنها باعث نظم بیشتر می‌شود، بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا از یک گزارش، چند نسخه با کاربردهای مختلف بسازید.

استفاده از پارامترهای زمانی متغیر

بسیاری از گزارش‌های فلکس قابلیت فیلتر شدن بر اساس بازه زمانی دارند. می‌توانید داشبوردی طراحی کنید که وضعیت عملکرد ماه جاری، هفته گذشته یا سال مالی جاری را به‌صورت زنده نمایش دهد. همچنین در برخی ویجت‌ها امکان استفاده از تاریخ‌های متغیر مانند «فصلی»، «این ماه» یا «از ابتدای سال» وجود دارد.

ساخت داشبوردهای مناسب جلسات مدیریتی

یکی از کاربردهای مهم داشبوردها در جلسات تصمیم‌گیری مدیریتی است. پیشنهاد می‌شود برای این جلسات یک داشبورد اختصاصی با KPIهای کلیدی سازمان طراحی کنید که شامل اطلاعات فروش، هزینه، جریان نقدی، عملکرد کارکنان و ... باشد. این داشبورد می‌تواند هم‌زمان پاسخگوی سؤالات رایج جلسات و پشتیبان تصمیم‌گیری سریع باشد.

ترکیب داده‌های چند ماژول در یک ویجت

ویجت‌های هوشمند فلکس به شما امکان می‌دهند داده‌هایی از چند ماژول مختلف (مثلاً فروش + خرید + سرعت فرآیندها) را در یک گزارش ترکیبی مشاهده کنید. این ترفند مخصوصاً برای تحلیل مسیر مشتری (Customer Journey) یا بررسی عملکرد یک پروژه از چند منظر بسیار مفید است.

پیشنهاد ویژه برای مدیرعامل‌ها

اگر مدیرعامل هستید، می‌توانید یک «داشبورد کلان» بسازید که شامل چندین KPI کلیدی در تمام واحدها (مالی، فروش، منابع انسانی، پروژه‌ها و ...) باشد. این کار باعث می‌شود بدون نیاز به ورود به بخش‌های مختلف، در کمتر از یک دقیقه از وضعیت کلی سازمان آگاه شوید.